Factors Influencing Willingness to Invest in Peer-to-Peer Lending
DOI:
https://doi.org/10.12695/jmt.2022.21.1.4Abstract
Abstract. The present study examines factors which influence willingness to invest in peer-to-peer lending. While many other studies have discussed peer-to-peer lending, few have focused on the lender's perspective or on the expected return variable. This quantitative study uses the non-probability sampling method with 157 online questionnaire respondents from Jakarta and Tangerang, along with the PLS method of analysis. The results obtained from SmartPLS show that company reputation and expected return had a positive influence on trust and that trust, in turn, had a positive influence on willingness to invest. Conversely, perceived risk was shown to have no influence on trust. From this research, it can be concluded that if a peer-to-peer lending platform desires to be more successful, it should consider focusing on improving the company's reputation and on setting a higher rate of return, rather than on the risk perceived by lenders.
Keywords: peer-to-peer lending platforms, lenders, perceived risk, trust, willingness to invest
Abstrak. Penelitian ini mengukur faktor-faktor yang mempengaruhi kemauan untuk berinvestasi pada peer-to-peer lending. Topik mengenai peer-to-peer lending sudah banyak dibahas pada berbagai studi tetapi masih sedikit yang berfokus membahas dari sisi pendana, selain itu hanya terdapat sedikit penelitian yang membahas variabel pengembalian yang diharapkan. Penelitian kuantitatif ini menggunakan metode non-probability sampling dengan 157 responden dari wilayah Jakarta dan Tangerang menggunakan kuesioner online. Dengan menggunakan metode PLS, hasil yang diperoleh dari SmartPLS menunjukkan bahwa reputasi perusahaan dan pengembalian yang diharapkan berpengaruh positif terhadap kepercayaan. Selain itu, kepercayaan juga berpengaruh positif terhadap kemauan untuk berinvestasi. Menariknya, risiko yang dirasakan tidak berpengaruh terhadap kepercayaan. Dari penelitian ini, dapat ditarik kesimpulan bahwa jika sebuah perusahaan peer-to-peer lending ingin lebih berhasil, sebaiknya lebih berfokus dalam meningkatkan reputasi dari perusahaan dan tingkat pengembalian yang lebih besar dibandingkan dengan berfokus terhadap risiko yang dirasakan oleh pendana.
Kata kunci: platform peer-to-peer lending, pendana, risiko yang dirasakan, kepercayaan, kemauan untuk berinvestasi
Downloads
Downloads
Submitted
Accepted
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. Copyright @2017. This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/) which permits unrestricted non-commercial used, distribution and reproduction in any medium