The Impact of E-Government System Policy on Employee Performance and its Influence on the Effectiveness of Public Services in the Regional Government of Pesawaran Regency
DOI:
https://doi.org/10.12695/jmt.2024.23.2.2Keywords:
E-Government system, employee performance, public services, effectiveness, partial least squaresAbstract
Abstract. Implementing a government electronic system changes the work environment by improving efficiency, cooperation, data accuracy, flexibility, skill development, feedback systems, and customer service while lowering administrative costs. These adjustments, taken together, contribute to enhanced employee performance across a variety of parameters. As a result, it is vital to research how government electronic system rules affect staff performance, particularly public service efficacy. This study involves quantitative research methodologies, with data collected using a Google Form questionnaire emailed to the staff of the Pesawaran Regency Government Administration Office. After collecting 100 replies, the data were analyzed using the Partial Least Squares Path Modelling (PLS-PM) approach to evaluate the hypothesis. The study's findings show that government electronic systems policy has a major impact on staff performance, which in turn influences the effectiveness of public services.
Keywords: E-Government system; employee performance; public services; effectiveness, partial least squares
Abstrak. Penerapan sistem elektronik pemerintah mengubah lingkungan kerja dengan meningkatkan efisiensi, kerja sama, akurasi data, fleksibilitas, pengembangan keterampilan, sistem umpan balik, dan layanan pelanggan sekaligus menurunkan biaya administrasi. Penyesuaian ini, jika digabungkan, berkontribusi pada peningkatan kinerja pegawai di berbagai parameter. Oleh karena itu, penting untuk meneliti bagaimana aturan sistem elektronik pemerintah memengaruhi kinerja staf, khususnya efektivitas layanan publik. Penelitian ini melibatkan metodologi penelitian kuantitatif, dengan data yang dikumpulkan menggunakan kuesioner Google Form yang dikirim melalui email kepada staf Kantor Administrasi Pemerintah Kabupaten Pesawaran. Setelah mengumpulkan 100 balasan, data dianalisis menggunakan pendekatan Partial Least Squares Path Modelling (PLS-PM) untuk mengevaluasi hipotesis. Temuan penelitian menunjukkan bahwa kebijakan sistem elektronik pemerintah memiliki dampak besar pada kinerja staf, yang pada gilirannya memengaruhi efektivitas layanan publik.
Kata kunci: Sistem e-Government; kinerja pegawai; layanan publik; efektivitas, partial least squares
Downloads
References
Aginta, A. C. & Aseanty, D. (2017). Peran Kepuasan Kerja dan Komitmen Afeksi Antara Caring Climate Dengan Kinerja Karyawan. Jurnal Manajemen dan Pemasaran Jasa, 10. (2), 187-200.
Aprilia, A. D. & Rahardja, E. (2018). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Feminin, Motivasi Kerja dan Komitmen Organisasional Terhadap Kinerja Karyawan PT Leo Agung Raya Semarang. Diponegoro Journal of Management, 7, ( 4), 211-224.
Aris, A. A., & Idkhan, A. M. (2021). Efektifitas Pelayanan Aparatur Sipil Dalam Meningkatkan Pelayanan Publik. Journal Governance and Politics (JGP), 1(2 SE-Articles), 127–133
Aziz, A. A., Nurfarida, R., Budiyanti, N., & Zakiah, Q. Y. (2020). Model analisis kebijakan pendidikan. Tapis: Jurnal Penelitian Ilmiah, 4(2), 192-201.
Dwita, A. V., & Rozikan. (2022). The Effect of Islamic Work Ethics and Affective Commitment on Quality of Work Life and Turnover Intention of Sharia Bank. Journal of Islamic Economic and Business Research, 2(1), 90–103.
Handayani, N. (2020). Inovasi Pelayanan Publik di Mal Pelayanan Publik Sumedang [Institut Pemerintahan Dalam Negeri].
Kasmir. (2018). Manajemen Sumber Daya Manusia (Teori Dan Praktik). Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Kurniasih, D., Fidowaty, T., & Sukaesih, P. (2013). Pengaruh Implementasi Kebijakan E-Government Terhadap Kinerja Aparatur Kota Cimahi. Sosiohumaniora, 15, (1), 6 -14
Kusmanto, H., Fauzi, A., & Edy, L. H. M. (2022). Pengaruh Kompetensi Aparatur, Budaya Kerja dan Kualitas Layanan Terhadap Kinerja Sistem Pemerintahan Berbasis Elektronik Di Kabupaten Sumbawa. Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 3(4), 411-421. doi: 10.31933/jimt.v3i4.958
Mangkunegara, A. P. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia Perusahaan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Marlina, M., & Yuliani, F. (2017). Efektivitas Sistem Perizinan Online dan Tracking Sistem (Spots) pada Dinas Penanaman Modal dan Pelayanan Terpadu Satu Pintu (DPMPTSP) Kabupaten Siak (Doctoral dissertation, Riau University).
Pawestri, T. S., & Pradhanawati, A. (2018). Pengaruh Ketidakamanan Kerja, Keterlibatan Karyawan dan Dukungan Organisasi Terhadap Kinerja Karyawan Dengan Komitmen Organisasional Sebagai Variabel Intervening Pada Karyawan Bagian Produksi Bulu Mata Palsu PT. Cosmoprof Indokarya di Kabupaten Banjarnega. Jurnal Administrasi Bisnis, 6(2), 80-95.
Ramdhani, A., & Ramdhani, M. A. (2017). Konsep umum pelaksanaan kebijakan publik. Jurnal Publik, 11(1), 1-12.
Sirajuddin, I. A. (2016). Implementasi Kebijakan Pemerintah Daerah Dalam Pelayanan Publik Dasar Bidang Sosial Di Kota Makassar. Jurnal Ilmiah Ilmu Administrasi Publik, 4(1), 1-14
Yang, J. S., Hernawan, D., & Seran, G. G. (2020). Kinerja Pegawai Negeri Sipil di Kecamatan Bogor Selatan Kota Bogor. Jurnal Governansi, 6(1), pp. 57–62.
Downloads
Submitted
Accepted
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Manajemen Teknologi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. Copyright @2023. This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/) which permits unrestricted non-commercial used, distribution and reproduction in any medium.