Strategic Design to Increase MSME Intentions in Exporting with Standards for Global Market Needs

Authors

  • Tsamara Nurul Hanifa Industrial Engineering, Universitas Indonesia
  • Erlinda Muslim Industrial Engineering, Universitas Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.12695/jmt.2022.21.3.3

Abstract

Abstract. The contribution of Indonesia's exports, with the number of business entities dominating at 99.99%, is relatively low at 14.37%. Meanwhile, large business entities achieved an export contribution for Indonesia of 85.63%. Indonesia was predicted to emerge from the middle-income trap phenomenon in 2036, implying that Indonesia will become a high-income country with the fourth-largest GDP in the world. This demonstrates that Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) have enormous potential and opportunities to expand international trade. The many factors hindering MSMEs from exporting and high export standards were among the critical factors for the low intention of MSMEs in exporting and choosing to focus on domestic selling. This study used the Principal Component Analysis (PCA) and Interpretive Structural Modeling (ISM) methods to find out the main factors that cause low intentions on the awareness of MSME business actors in exporting by reducing data on the PCA method to perceived barrier and enabler factors. The ISM method helped produce policy formulation and strategic planning by analyzing the influence of the relationship between factors. 13 main barriers and six main enabler factors were obtained; from them, the action plan was designed through appropriate strategic planning, ordered by the priority of barrier factors and enablers, which are known from the partition level in the ISM model based on the results of discussion agreements with experts. 

Keywords: Export; export barriers; export enablers, msmes, Indonesian mses, principal component analysis (PCA); interpretive structural modeling (ISM)

 

Abstrak. Kontribusi ekspor Indonesia dengan jumlah entitas bisnis yang mendominasi sebesar 99,99% ternyata kontribusi terhadap ekspor masih cukup rendah dengan persentase 14,37%. Sedangkan entitas bisnis usaha besar mampu mencapai kontribusi ekspor untuk Indonesia sebesar 85,63%. Diprediksi Indonesia akan keluar dari fenomena middle income trap ditahun 2036, maksud dari prediksi tersebut adalah Indonesia akan menjadi negara berpendapatan tinggi dengan nilai PDB terbesar ke-4 di dunia. Hal ini menunjukkan bahwa Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah (UMKM) memiliki potensi atau peluang yang sangat besar untuk memperluas perdagangan internasional. Banyaknya faktor yang menghambat para pelaku UMKM dalam melakukan ekspor serta adanya standar ekspor yang tinggi merupakan salah satu faktor kunci rendahnya intensi UMKM dalam melakukan kegiatan ekspor dan memilih untuk melakukan penjualan secara domestik. Penelitian akan menggunakan metode Principal Component Analyisis (PCA) dan Interpretive Structural Modelling (ISM) untuk mengetahui faktor utama yang menyebabkan rendahnya intensi atas kesadaran pelaku usaha UMKM dalam melakukan ekspor dengan cara reduksi data pada metode PCA terhadap faktor barrier dan enabler yang dirasakan dan metode ISM membantu menghasilkan rumusan kebijakan dan perencanaan strategis dengan menganalisis pengaruh hubungan antar faktor. Diperoleh 13 faktor barriers utama dan 6 faktor enabler utama, dari faktor utama yang diperoleh tersebut action plan atau solusi dirancang melalui perencanaan strategis yang tepat berdasarkan urutan prioritas faktor barrier dan enabler yang diketahui dari level partisi pada model ISM berdasarkan hasil kesepakatan diskusi dengan para pakar.

Kata Kunci: Ekspor ; barrier ekspor ; enabler ekspor, UMKM, UMK Indonesia, principal component analyisis (PCA) ; interpretive structural modelling (ISM)

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Submitted

2021-10-25

Accepted

2022-10-19

Published

2022-12-25

How to Cite

Hanifa, T. N., & Muslim, E. (2022). Strategic Design to Increase MSME Intentions in Exporting with Standards for Global Market Needs. Jurnal Manajemen Teknologi, 21(3), 264–282. https://doi.org/10.12695/jmt.2022.21.3.3

Issue

Section

Articles